غزل و هستي من

روشهای اصلی تربیت

1390/10/28 23:12
نویسنده : ليلا
591 بازدید
اشتراک گذاری

بد ندیدم اینجا قسمتی از کتاب مادرکافی باشیم رو بذارم که کتابی فوق العاده درزمینه تربیت کودکان است وتوصیه هایی کاربردی ومفید داره تشویق

عشق ورزیدن شرط اساسی تربیت

اغلب مادران به علت ترس از وابسته شدن كودك سعی می كنند نیاز های كودك را با كمی تاخیر برآورده كنند درحالیكه خواسته های كودك تا یك سالگی باید بی قید و شرط بر آورده شود.

مادران به محض گریه نوزاد باید به سمت او بروند، او را نوازش كنند و با آرامش، علت گریه نوزاد را بررسی كنند.
معمولا كودكان در حدود سنین یك سالگی، خیلی به مادر خود وابسته هستند كه این امر به علت پدیده ای به نام اضطراب جدایی است؛ این پدیده در حدود سنین 12 تا 18 ماهگی در ذهن كودك شكل می گیرد و كودك فكر می كند كه رفتن مادرش، بی بازگشت است در نتیجه كودك دچار اضطراب و بی قرار می شود.

و بهتر است مادران پس از پایان سن یك سالگی كودك به تدریج اما با علاقه و محبت، از فرزند خود فاصله بگیرند.


نشانه های کودک لوس
کودک لوس چنین نشانه هایی دارد:
1. توقع توجه بیش از حد:
کودک لوس انتظار دارد (به ویژه در حضور دیگران) بیش از حد به او توجه شود. بکوشید زمانی که در این اندیشه نیست، بیشتر به او توجه کنید تا نیاز عاطفی اش برآورده شود؛ اما زمانی که انتظار توجه دارد، به او بی توجهی کنید.
2. درخواستهای غیر منطقی و افراطی:
او دائم درخواست دارد و توجه نمی کند که امکان پاسخگوئی برای شما وجود دارد یا نه؛ بدین جهت، گاهی هنگام آشپزی و زمان فعالیت های دیگر شما، خواسته ای را مطرح می کند و بر آن اصرار می ورزد. در چنین مواقعی از روش سوزن گرامافون گیر کرده استفاده کنید؛ یعنی یک جمله (وقتی کارم تموم شد ) را بعد از هر بار تقاضای او تکرار کنید. توجه داشته با شید که تسلیم گریه و قشقرق او نشوید.
3. بد خلقی و ناله برای هر چیز:
کودک لوس برای رسیدن به خواسته هایش بد خلقی و ناله می کند، در چنین موقعیتی، برای سنین پایین (زیرشش سال) از روش "حواس پرت کردن" استفاده کنید و برای سنین بالاتر استدلال بیاورید و اگر نپذیرفت از اصل خاموشی استفاده کنید.
روش حواس پرت کردن:
روش حواس پرت کردن، بیشتر مربوط به خردسالی است؛ البته در کودکان با هوش بهر بالا به سختی می توان از این روش استفاده کرد.
برای استفاده از این شیوه، باید از علاقه مندیهای فرزند خود آگاه باشید. برخی کودکان به خوردنی، برخی به بازی و برخی به اسباب بازی، عده ای به شعر خواندن والدین و ... علاقه دارند. با شناخت اشیاء مورد علاقه فرزند خود می توانید از آن ها استفاده و حواس او را هنگام بدرفتاری و گریه و قشقرق پرت کنید.

4. حرکات بدنی خاص:
کودک لوس انگشتانش را به هم می بافد، لبهایش را به هم غنچه میکند و صدایش را می کشد. همین که نشانه های آغاز این گونه حرکات بدنی را مشاهده کردید، فعالیت مثبتی مانند خواندن سرود، شعر یا آیه و روایتی را که آموخته است جایگزین کنید.
سوال : چه کنیم تا فرزندمان لوس نشود؟
پاسخ : زیاده روی در محبت و بازی با کودک و توجه دائم به او سبب لوس شدن او می شود. بنابراین در این گونه رفتارها اعتدال داشته باشید؛ البته دو ماه اول زندگی کودک استثنا می شود و در این زمان باید به طور کامل به او توجه کنید و نیازهایش را برآورید.
برخی والدین از ترس لوس شدن فرزند، به او کمتر توجه می کنند و نیازهایش را برآورده نمی کنند و یا محبت قلبی خود را بروز نمی دهند، که درست نیست.
در آغوش کشیدن کودک، پاسخ به گریه او، بوسیدن، توجه و حتی نازکشی اگر در آن ها زیاده روی نشود، نه تنها کودک را لوس نمی کند، بلکه باعث رضایت خاطر، شادابی، سلامت روحی و خودباوری او می شود.چشمکچشمک

_________________

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)